سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا DNS بر SEO اثر میگذارد؟

 

ما معمولا این سوال را از مشتری‌ها یا آنهایی که می‌خواهند بدانند «DNS  چه کار می‌کند؟» یا «چطور به من کمک می‌کند؟» می‌شنویم. از آنجایی که DNS یک فرآیند «نامرئی» است که در پس‌زمینه انجام می‌شود، این که ببینیم چطور می‌تواند به عملکرد وبسایت شما یا رتبه‌بندی موتور جست‌وجو کمک کند یا به آن ضرر برساند، دشوار است.

در این مقاله، ما به سوالاتی پیرامون اینکه DNS چگونه در رتبه‌بندی موتور جست‌وجو تغییر ایجاد می‌کند جواب می‌دهیم، مثل:

·         تغییر DNS بر SEO اثر می‌گذارد؟

·         اگر من بتوانم DNS خود را تغییر دهم، این به SEO‌ی من کمک می‌کند؟

·         آیا DNS سریعتر، SEO را بهبود می‌بخشد؟

·         کدام بخش DNS در جابه‌جایی سایت نقش دارد؟

·         آیا درخواست‌های بخش‌های ثالث، SEO را به‌طور منفی تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

·         اگر من آدرس IP خود را تغییر دهم، SEO سایتم را به‌طور منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

آیا تغییر DNS بر (بهبود موتور جست‌وجوی) SEO اثر می‌گذارد؟

این سوال رو می‌توان به دو روش پاسخ داد.

1. تغییر یک تک DNS

اگر شما قبلا بارگذاری وب‌سایتی را تجربه کرده باشید، به احتمال خیلی قوی یک DNS ثبت کرده‌اید. برای اینکه مطالب وب‌سایت شما «آنلاین» شود، شما باید دامنه‌ی وب‌سایت خود را با ثبت یک رکورد A، به سرور تحت وب متصل کنید. یک رکورد A تمام ترافیک دامنه‌ی شما را به سرور تحت وب هدایت می‌کند.

اگر این رکورد را تغییر دهید، ممکن است با مشکل‌های عملکردی مواجه شوید. مثلا اگر آدرس IP سرور تحت وب (یا نقطه‌ی پسین) را تغییر دهید، ممکن است متوجه شوید که تمام ترافیک به سرور تحت وب شما نمی‌رسد. آن به خاطر این است که رکوردهای DNS در نام‌سرورهای تعیین‌شده، نزدیک کاربرهای نهایی شما ذخیره می‌شوند. آنها ممکن است همچنان بتوانند تنظیمات رکورد قدیمی شما رو دقایق یا حتی ساعت‌ها بعد از آنکه آن تغییرات را اعمال کردید ببینند.

برای درست کردن آن، شما باید TTL (تایم تو لیو) رکوردی که می‌خواهید آن را تغییر دهید را از پیش پایین بیاورید تا از هرگونه اختلال جلوگیری کنید. TTL به نام‌سرورهای تعیین‌شده می‌گوید تا چه مدت اطلاعات رکورد را آنجا ذخیره کنند. هرچه TTL پایین‌تر باشد، در زمان کمتری می‌توان آنها را ذخیره کرد.

حال به سوال اصلی خود بازگردیم، آیا بر SEO اثر می‌گذارد؟ هم بله و هم نه. اگر کاربران شما به نقطه‌ی پسینی فرستاده می‌شوند که دیگر وجود ندارد، گوگل آن را خطای 404 درنظر می‌گیرد. درحالی که این فاکتوری برای رتبه‌بندی گوگل نیست، یک تجربه‌ی منفی را برای کاربر خلق می‌کند.

2. تغییر ارائه‌دهندگان هاست/مدیریت DNS

این مانند آن است که بپرسید «آیا تغییر نام‌سرورهای بر SEO اثر می‌گذارد؟»

به این بستگی دارد که به چه ارائه‌دهنده‌ای تمایل داشته باشید. اگر ارائه‌دهنده‌ی جدید زمان‌های رزولوشن سریعتری را انتقال می‌دهد، پس شما می‌توانید پیشرفت SERP را ببینید. اگر ارائه‌دهنده‌ی جدید کندتر است، شما اثر برعکس را می‌بینید.

درست مانند هر تغییر رکوردی، شما همیشه باید TTL رکوردهای خود را پیش از تغییر ارائه‌دهنده کاهش دهید تا نام‌سرور‌های تعیین‌شده اطلاعات قدیمی را ذخیره نکنند.

آیا DNSهای سریعتر SEO را بهبود می‌بخشند؟

گوگل اذعان داشته که زمان بالا آمدن صفحات بر نتایج SERP اثر می‌گذارد. درحالی که زمان چک کردن DNS معمولا کمتر از یک ثانیه است، اما آنها همچنان می‌توانند بر بالا آمدن صفحات اثر بگذارند.

ما این را ساده عنوان می‌کنیم... اگر شما به هر یک از سوالاتی که در ادامه آمده‌اند جواب مثبت دهید، شما در خطر زمان‌های رزولوشن بسیار پایین DNS هستید. این عوامل می‌توانند به‌شدت زمان بالا آمدن و رتبه‌بندی SERP را به‌طور منفی تحت تاثیر قرار دهند.

1. آیا ارائه‌دهنده‌ی شما اغلب قطعی یا مشکلات عملکردی را تجربه می‌کند؟

زمانی که DNS شما عملکردی که باید را ندارد یا زمانی بیش از آنچه که لازم دارد صرف فرآیند خود می‌کند، می‌تواند چند ثانیه‌ی کامل را به زمان بالا آمدن صفحه‌ی شما اضافه کند.

سراغ ارائه‌دهنده‌ای که تاریخ درستی از دردسترس نبودن دارد نروید. ارائه‌دهنده‌ی DNS شما مسئول بالا و دردسترس نگه داشتن وب‌سایت/برنامه‌ی شما را برای کاربران نهایی دارد. اگر نتواند، شما نرخ‌های برگشت بیشتر، کاهش در تعداد مشتری‌ها و از بین رفتن اعتماد یا حتی ضرر مالی را تجربه خواهید کرد.

2. آیا ارائه‌دهنده‌ی شما یک شبکه‌ی یونیکست دارد؟ یا کمتر از 10 نقطه‌ی حضور دارد؟

فیزیک ساده‌ای دارد. هر چه نام‌سرور به کاربر نهایی نزدیک‌تر باشد، به زمان کمتری برای پاسخ‌دهی به درخواست کاربر نیاز خواهد داشت.

مسئله‌ی دیگری که باید به آن توجه کرد این است که چه تعداد نام‌سرور برای یک دامنه قانونی است؟ اگر کمتر از 3 تا باشند، بهتر است به دنبال ارائه‌دهنده‌ی دیگری باشید.

می‌توانید آن را با استفاده از dig tool (مک) یا یک برنامه‌ی آنلاین رایگان مثل Sonar Lite متوجه شوید.

 

بیشتر ثبت‌کنندگان دامنه، وقتی برای یک دامنه ثبت نام می‌کنید «هاست رایگان DNS» را پیشنهاد می‌دهند، اما معمولا DNS شما را فقط بر روی دو نام‌سرور قرار می‌دهند. اگر در سایت خود ترافیک بالایی دارید، یا کاربران شما خارج از ناحیه‌ی شما هستند، شما باید به‌دنبال ارائه‌دهنده‌ی دیگری باشید که شبکه‌ی قوی‌تری داشته باشد.

آیا DNS می‌تواند SEO را طی انتقال سایت به‌طور منفی تحت تاثیر قرار دهد؟

هم بله و هم نه. سوال اول ما را به یاد آورید، «آیا تغییر DNS، SEO را تحت تاثر قرار می‌دهد». درحالی که تغییر تنظیمات DNS، به‌طور مستقیم SEO را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، اگر تغییرات به‌درستی اعمال نشوند، ممکن است برای کاربر تجربه‌ی ضعیفی را به ارمغان آورد.

هر زمان که تغییر در رکورد خود اعمال می‌کنید، باید TTL آن رکورد را پیش از آن کاهش دهید تا رکوردهای قدیمی شما، وقتی تغییرات خود را بالا می‌برید، بر نام‌سرورهای تعیین‌شده ذخیره نشوند.

این باید چه زمانی اتفاق بیافتد؟

·         تغییر ارائه‌دهندگان هاستینگ وب‌سایت

·         تغییر ارائه‌دهندگان هاستینگ DNS

·         انتقال ترافیک از www. به یک «دامنه‌ی لخت» (بدون www.)

·         انتقال دامنه به یک CDN (شبکه‌ی تحویل محتوا)

آیا درخواست‌های DNS بخش ثالث زمان بالا آمدن صفحات را افزایش می‌دهند؟

بله، ما این را در مطالب گذشته پوشش دادیم که درخواست‌های DNS برای منابع بخش ثالث می‌ توانند اثرات به‌سزایی بر زمان بالا آمدن صفحات می‌گذراند.

این سایت را نگاه کنید که نیازمند 94 درخواست متفاوت برای بالا آوردن صفحه است. فقط 2 منبع، زمان بالا آمدن درخواست را به 2 ثانیه‌ی کامل افزایش داده‌اند.

در مطالعه‌ای جداگانه از عملکرد وب‌سایت‌های خبری IT برتر، ما فهمیدیم که زمان‌های بالا آمدن ضعیف، به‌خاطر یک یا دو منبع بود که در بالا آمدن دچار مشکل شده بودند. در بعضی موراد، یک درخواست که در بالا آوردن دچار مشکل می‌شود، می‌تواند یک اثر پله‌ای داشته باشد و باعث شود که منابع دیگر به‌درستی بالا نیایند. بهترین راه برای جلوگیری از به‌وجود آمدن چنین مشکلاتی، محدود کردن شمار درخواست‌ها است.

شما می‌توانید این کار را با هاست منابع بر روی سرور تحت وب خود بکنید. مثلا، فونت‌های وب می‌توانند نیم ثانیه یا بیشتر زمان بگیرند تا بالا بیایند. فایل‌های TTF را بارگیری کنید و آنها را بر سرور خود ذخیره کنید تا میلی‌ثانیه‌های ارزشمند را حفظ کرده باشید.

منابع آنلاین رایگان زیادی وجود دارد، مثل YSlow، کنسول توسعه‌ی Chrome، یا افزونه‌ی کروم Sonar Lite، که به شناسایی منابعی که زمان بالا آمدن صفحه‌ی شما را افزایش می‌دهند کمک می‌کنند.

آیا تغییر آدرس IP بر SEO اثر می‌گذارد؟

نه. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، وقتی که یک رکورد که یک نقطه‌ی پسین را به دیگری متصل می‌کند تغییر می‌دهید، هیچ اثری بر SEO نمی‌گذارید.

تنها استثنای آن این خواهد بود که شما دامنه‌ی خود را به یک نقطه‌ی پسین متصل می‌کنید که پیشتر، به‌عنوان هرزنامه علامت‌گذاری شده بود.